Wirtualna rzeczywistość (VR) w badaniach w psychologii rozwoju
Serdecznie zapraszam na moje wystąpienie indywidualne na XXVIII Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej w Olsztynie.
Będzie o zastosowaniu wirtualnej rzeczywistości (Virtual Reality, VR) w edukacji i psychologii rozwoju (teoria, studia przypadku, perspektywy badawcze).
Zapisz się na www.okpr.psprc.edu.pl. Do zobaczenia!
Celem wystąpienia jest omówienie szans i barier wykorzystania wirtualnej rzeczywistości (Virtual Reality, VR) w badaniach w obszarze psychologii rozwoju.
Po pierwsze, zdefiniuję pojęcia wirtualna rzeczywistość (VR) i rozszerzona rzeczywistość (Augumented Reality, AR). Wskażę elementy charakterystyczne dla VR i AR oraz pokażę, czym VR rożni się od AR. Omówię technikę zanurzeniową VR. Pokażę schemat ciągłości rzeczywistość – wirtualność (Virtuality Continuum, VC), który definiuje mieszaną rzeczywistość (Mixed Reality, MR), łączącą środowisko rzeczywiste z wirtualnym.
Po drugie, zaprezentuję przykładowe zastosowania VR w psychologii rozwoju. Omówię jedno z najpowszechniejszych zastosowań VR, jakim są szkolenia. Wskażę na innowacyjne użycie technologii w edukacji, omówię gry edukacyjne z wykorzystaniem wirtualnych laboratoriów i wirtualnej rzeczywistości.
Po trzecie, pokażę korzyści z aplikowania VR w psychoedukacji. Przeanalizuję czynniki odpowiedzialne za powstanie immersyjnego środowiska. Omówię zalety tworzenia wirtualnych przestrzeni ćwiczebnych. Przedstawię korzyści ze szkoleń z wykorzystaniem VR. Pokażę, jak wirtualna rzeczywistość wzbogaca proces nauczania i dlaczego jest szansą na nową jakość w szkolnictwie.
Po czwarte, przedstawię szanse dla uprawiania badań z wykorzystaniem VR w psychologii rozwoju. Wskażę również bariery dot. wykorzystania VR w badaniach. Omówię aktualne trendy wykorzystania VR w projektach badawczych w obszarze psychologii rozwoju. Przedstawię pomysł na własne badania z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości w obszarze psychologii rozwoju.